سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به چه کسی میتوان گفت طراح لباس؟

طراح لباس همان کسی است که با بهره گرفتن از هنر نقاشی و تکنیک‌های دوزندگی، طرحی نو درمی‌اندازد. یک طراح لباس علاوه بر اینکه به هنر نقاشی و دوخت مسلط است، ذهن خلاقی هم دارد. او با ایده گرفتن از طبیعت، عناصر فرهنگی و اجتماعی و حتی مفاهیم انتزاعی دست به طراحی می‌زند    .  برای یک طراح لباس حرفه‌ای، مدرک کارشناسیِ طراحی پارچه و لباس کافی نیست، او با تسلط بر هنرهای بصری، تجسمی، طراحی عمومی و طراحی گرافیک خود را توانمندتر می‌کند. تا جایی که از مطالعه تاریخ و فلسفه هنر هم غافل نمی‌ماند.

طراحی در آموزش طراحی لباس شکلی از هنر است که به ساخت لباس ودیگر شاخه های مرتبط به آن اختصاص دارد. ، یکی از مهم ترین ابزار بخش هنری داشتن ایده و ایجاد خلاقیت است که سبب خلق لباس جدید میشود. به طور کلی در دوره طراحی لباس در دنیای مد، طرح های جدید، طرح های اولیه قبل از برش و دوختن به شکل طرح های دستی در می آیند. که محباحث مهم آن دردوره  طراحی پارچه و لباس مطرح میشود. به طور کلی ابتدا یک الگو از شکل کلی مدل  اصلی را به عنوان الگو طرح پایه ( مادر) بکشید، بسیاری از طراحان مد، بالغ برصدها الگو را تمرین می کنند تا بتوانند موقعیت مورد نظرشان را خلق کنند.

مراحل کار یک طراح لباس  عبارتند از :

با کمک دانش و هنرش و ایده‌ای که در ذهن دارد، لباس موردنظر را طراحی می‌کند.

با تکیه بر علم مولاژ  (Pattern making)الگوهای اصلی طرح را می‌کشد.

در نهایت مرحله اجرایی را به خیاط می‌سپارد. البته ممکن است مرحله دوخت را هم خود طراح به عهده بگیرد.

ابتدا نیاز و سلیقه مشتری را بررسی می‌کند.

با شناختی که از انواع پارچه‌ها دارد، متناسب با طرح، بهترین نوع پارچه را انتخاب می‌کند.


دوره طراحی لباس
 آموزش طراحی لباس

 

 

طراحی لباس شکلی از هنر است بنابراین شما به عنوان یک طراح باید دارای شخصیتی خلاق و هنری باشید. همچنین باید مهارت کافی را در نقاشی دارا بوده تا بتوانید ایده های ذهنی خود را بخوبی روی کاغذ پیاده کنید. نیازی نیست یک هنرمند زبده باشید، ولی باید مهارت خاصی در ترکیب رنگ ها، تن و سایه ها داشته باشید.

یکی دیگر  از مهم ترین بخش های یک طراحی لباس انتخاب رنگ  آن است. اهمیت رنگ در طراحی لباس بسیار بالا است و یکی از بخش های مهم در این بخش منظور می شود. رنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوت ایجاد می شود.

خلاقیت در طراحی و ایجاد لباس با شناخت کامل و توانایی بهره گیری از آن در طراحی و خلق لباس ایجاد می شود. برای طراحی لباس همواره نیاز نیست تا از ابزارهای تجسمی بهره برد. گاهی می توان با مواد اطراف و الهام گرفتن از اشیا و اجسام مختلف یک طراحی لباس جدید را ایجاد کرد.